A BAROKK
A barokk történelmi háttere
A polgárság harcot indított a gazdasági és társadalmi hatalmoban való részsedésért. A 16. század végétől kezdve Európában új társadalmi-gazdasági-ideológiai folyamatok bontakoztak ki: újra megszilárdult a feudalizmus, létrejöttek az abszolút (az uralkodó korlátlan hatalmán alapuló) monarchiák. A reformáció által megingott egyház ellenreformációba kezdett, melyet egy új szerzetesrend, a jezsuiták (Jézus Társaság tagjai) irányították.
A barokk jellemzése
Az európai művelődéstörténetben a reneszánsz kort váltja fel. A 16. század végétől a 18. század közepéig tartó stílus. Jelentése az olasz barocco szóból ered, jelentése nyakatekert okoskodás. A barokk a magába ovasztott antik elemeket új rendszerbe ötvözte. Jellemzője a zsúfoltság, mely a szerkezet gazdagságát, ünnepélyességét hangsúlyozta, az alá- és fölérendeltség, a mozgalmasság, a vonalak lendülete, a színgazdagság (arany szín használata), éles kontrasztok, túldíszítettség (a falakat és a mennyezetet freskók díszítik). A ellenreformáció szervezőinek célja, hogy a templomba lépőt lenyűgözze a pompa, a monumentalitás.
A barokk képzőművészeti jellemzői
Fontos a mozgás, illetve ennek ábrázolása (pl: erő, dinamizmus, lendület, szenvedély), a művek a valóság elemeinek pontos ábrázolásával akarnak hatni. Jellemző a hatalmas méretek kedvelése (monumentalitás), pátosz és ünnepélyesség megjelenítése, a színpadiasságra való törekvés. Itt is jelen van a túldíszítettség (nem kiemeli a szerkezeti elemeket, hanem inkább elleplezi azokat).
barokk épületek:
- budai Szent Anna-templom
- egri Minorita-templom
- fertődi Esterházy-templom
- keszthelyi Festetics-templom
- bécsi Schönbrun-palota
- Versailles-palota
barokk szobrászok:
Lorenzo Bernini (Szent Teréz extázisa), Caravaggio (Bibliai jelenet)
barokk festők:
Caravaggio (Szent Máté elhivatottsága), Rembrandt (Az éjjeli őrjárat), Rubens (Vénusz a tükör előtt), Velazquez (II. Fülöp király családi portréja), Mányoki Ádám (II. Rákóczi Ferenc fejedelem portréja)
új barokk zenei műfajok:
opera (Monteverdi), versenymű (Vivaldi), oratórium (Händel), fúga és kantáta (Bach)
Barokk az irodalomban
A barokk költészetben virtuóz rímtechnikák, újszerű költői képek (metaforák), meglepő ellentétek a hasonlatokban figyelhetők meg. Jellemzőek a hatalmas, de áttekinthető körmondatok, a rokon értelmű szavak és mondatok halmozása, a zsúfoltan díszes, cikornyás kifejezésmód. A barokk új műfajokat teremtett, a legjelentősebb a barokk eposz.
barokk írók:
Cervantes, Góngora, Lope de Vega, Calderon (spanyolok)
Tasso, Marino (olaszok)
Milton (angol)
Pázmány Péter, Zrínyi Miklós (magyarok)
ZRÍNYI MIKLÓS
Zrínyi élete
A magyar barokk kiemelkedő alakja. Író, politikus és hadvezér. Őmagát elsősorban katonának tartotta, az irodalommal csak mellékesen, a törökkel való csaták szünetében foglalkozott.
1620-ban született, Csáktornyán. Nagybirtokosi család, szülei nagyhatalmú arisztokraták. Apja korán meghalt, végrendeletében fiai nevelését a királyra és Pázmány Péterre bízta. Zrínyi Habsburg-hű és mélyen vallásos katolikus nevelésben részesült. Iskolái: grazi jezsuiták iskolája, majd a bécsi és nagyszombati egyetem.
1636-ban Itáliában 8 hónapos tanulmányi úton járt (Róma, Velence, Firenze, Nápoly).
1646-ban feleségül vette Draskovich Mária Eusébiát. Ebben az évben tábornokká nevezik ki, 1647-ben pedig horvát bán lesz. Első feleségének korai halála miatt, 1652-ben újra megnősül, második felesége a bécsi származású Löbl Mária Zsófia.
Az 50-es években egyre inkább ráébredt arra, hogy saját céljai és a magyarság érdekei ellentétben állnak a királyi udvar politikájával. Elképzelései között szerepel a szabad királyválasztáson alapuló független királyság megteremtése.
1655-ben a bécsi udvar megakadályozta, hogy Zrínyit nádorrá nevezzék ki. Zrínyi ekkor már sejti, hogy a Török Birodalom nagyszabású hadjáratra készül hazánk ellen. Ekkor írja meg híres röpiratát, A török áfium ellen való orvosságot. 1663-ban Zrínyi lesz a magyarországi hadak fővezére, miután a Montecuccoli vezetése alatt álló királyi sereg nem tudta megállítani a Bécs felé irányuló offenzívát. De miután megakadályozta az előrenyomulást, azonnal le is váltják fővezéri posztjáról.
Zrínyi erőteljesebb szervezkedésbe kezdett az udvarpolitika ellen, de 1664. november 8-án tragikus körülmények között meghalt. Csáktornya mellett, vadászat közben egy felbőszült vadkan áldozata lett.
Zrínyi munkássága
- Hadtörténeti és katonai jellegű írásai
- Tábori kis tracta – a hadsereg szolgálati szabályzata
- Vitéz hadnagy – több száz kisebb-nagyobb írást tartalmazó mű, egy ideális hadvezér személyéről töpreng
- Mátyás király életéről szóló elmélkedések – az ideális nemzetközi uralkodó típusát mutatja be
- A török áfium ellen való orvosság – röpirat, megfogalmazza egy állandó magyar hadsereg felállításnak célját, a török kiűzésének fontosságát
- Szerelmi idilljeiDraskovich Máriához írja, akit ezekben a költeményekben Viloának nevez.
- A szigeti veszedelem
- A mű keletkezéseAz eposz 1645-46 telén keletkezett. 1651-ben jelent meg Bécsben, Adriai tengernek syrenaia címmel.A címlapon a korabeli szimbolikus kép, az úgynevezett élethajó-motívum. A felvértezett Zrínyit két szirén próbálja eltéríteni útjáról. A mű címe a hajó vitorláján olvasható és itt láthatjuk Zrínyi híres jelmondatát: Sors bona, nihil aliud. (Jó szerencsét, semmi többet.)
- A mű irodalmi előzményeMűfaja: barokk eposzEposz: nagyepikai műfaj, hőse különleges tulajdonságokkal rendelkezik, természetfeletti erőkkel támogatva, egy közösségre nézve fontos tetteket hajt végre.Minták:- Homérosz: Iliász, Odüsszeia- Vergilius: Aeneis- Tasso: Megszabadított Jeruzsálem- Marino: Lerombolt Jeruzsálem
- A mű témájaA költő dédapjának, a szigetvári hősnek 1566-os várvédelmét dolgozta fel. A legendássá vált ostromot a törökök és a magyarok világméretű harcának sorsdöntő cselekményeként ábrázolta, ezzel a témát eposzi magaslatra emelte.
- Az eposzi kellékekA mű mindenben követi az eposzok kellékeit
- témamegjelölés (propzíció) – eddig szerelmes verseket írtak, de ez a mű most a török elleni csatákról fog szólni.
- segélykérés (invokáció) – Zrínyi, mint keresztény költő, Szűz Máriához, Magyarország védőszentjéhez fordul. Kiderül, hogy a török támadások Isten bűntetései, a magyarok vétkei miatt.
- seregszemle (ennumeráció) – A török és magyar hadak bemutatása, illetve a legfőbb hősök jellemzése, mindkét oldalon egyaránt.
- állandó jelzők
- epikus hasonlatok
- csodás elemek
- mitológiai apparátus – a keresztény gondolkodást tükrözi, de néhány antik elem is beépül.
- A mű szerkezeteI-VI. ének – az ostrom előkészítéseVII-XIII. ének – az ostrom leírása, a magyarok győzelmeinek bemutatásaXIV-XV. ének – a történelmi valóság helyreállítása, a magyarok veresége
- A mű alapkoncepciójaA magyarság múltbeli sikerei – honfoglalás, harci erények, szent királyok – mind Isten ajándékai. A magyarok hálátlanok voltak, bűnökbe merültek, elárulták Istent. A mindenható ezért bűntetést mér a nemzetre. Mihály arkangyalt a pokolba küldi, hogy Alectoval, egy haragos fúriával térjen vissza, akinek feladata, hogy gerjessze fel a gyűlöletet a magyarok ellen. Szulimán roppant hadának megindulása a feudális anarchia nemzetvesztő vétkeinek megbosszulása.Zrínyi azonban más, mint a magyar urak. A feszület előtt térdeplő hős "Athleta Christi", azaz Krisztus katonája, akit Isten mártíromsággal tisztel meg. Előre vetődik a vár eleste, és Szigetvár, mint a szilárd egység, hősiesség és erkölcsi emelkedettség képeként jelenik meg.Zrínyi szózatot intéz katonáihoz, célja a meggyőzés: nem lehetetlen legyőzni Szulimánt. Harcuk céljának erkölcsi magasabbrendűsége erősíti a hősi halál vállalását.A seregszemle megmutatja, hogy a védősereg kiváló harcosokból áll. Kapcsolatuk kölcsönös szereteten és megbecsülésen alapul. Ez az egység és erkölcsi fölény fokozatosan megtöri az órisái létszámú, de aljas érdekből harcoló, belső viszályoktól gyengülő török sereget.A szigetiek győzelmét egy sorsdöntő véletlen akadályozza meg. A törökök elfogják a védők postgalambját. Az üzenetből kiderül, hogy alig ötszázan maradtak és több rohamot nem tudnak kiállni.Az utolsó támadásban a pokolbeli szörnyetegek és angyali légiók is becsatlakoznak. A lángoló várból kitörő Zrínyi és harcosai oroszlánként küzdenek, de elesnek, viszont a főhősnek sikerül megölni a menekülni készülő szultánt. Ezzel megszabadítva az országot legveszedelmesebb ellenségétől. Őmagával és vitézeivel távolról janicsárok golyói végeznek. A megdicsőölt, keresztény vértanút és a hősöket Gábriel arkangyal vezetésével angyali sereg viszi Isten színe elé.
- A mű mondanivalójaNoha a török győzött, a hősök megmutatták, ha a magyarság arra az erkölcsi magaslatra jut, ahol a védősereg áll, a hódítók uralma megtörhető.
- PeroratioAz eposzt utószó, azaz peroratio zárja. Zrínyi kiemeli művének hallhatatlanságát és megfogalmazza ars poeticáját, hogy erkölcsi értékrendjének csúcsán a vitézség áll, életcélja a hazáért vívott küzdelem.